De tijd dat auto’s simpelweg een verzameling van mechanische verbindingen waren, ligt achter ons. Door de stijgende vraag naar comfort en veiligheid heeft elektronica een steeds belangrijkere rol gekregen aan boord. Tegenwoordig beschikt het vervoermiddel voor velen over meer hoogfrequentie elektronica dan de computer of draadloze laptop.

Een moderne auto is voor veel mensenerg belangrijk, een levensvoorwaarde lijkt wel. Het nieuwste van het nieuwste is heel belangrijk. Van mechanische snufjes zijn het eerst hoogfrequente elektronica geworden zoals:
-het openen van de autodeuren op afstand met de autosleutel;
-een GPS systeem;
-een Bluetooth;
-een mobiel (en later de smartphone) die werd gebruikt achter het stuur.

Met als nadeel dat na de eeuwwisseling langzaam duidelijk werd dat de elektrogevoeligen onder ons niet meer in een auto konden met een GPS systeem, Bleutooth, niet meer in een auto waar de mobiel gebruikt werd en met een afstand bedienende autosleutel voor de deuren. Een sleutel die is uitgerust met een ICs (Integrated Circuits), in de volksmond chip genoemd. Op afstand zendt de sleutel een draadloos signaal naar de auto en een ontvangertje in de auto vangt dat signaal op, herkent de code, en zorgt ervoor dat de sloten worden ontgrendeld. Gelukkig was er rond het begin van de 21ste eeuw de keus nog groot om een auto te kopen die géén draadloze gadgets had. Draadloze dingen die elektromagnetische velden generen en die onzichtbaar zijn, reukloos en niet te horen zijn. Die in de ruimte van de auto (als kooi van faraday) blijven hangen en zorgen dat de benen van een elektrogevoelige krachteloos worden, het zicht troebel, een hersenmist optreedt, de spieren samenkrampen en remmen en gassen niet meer mogelijk is en van de chauffeur een gevaar op de weg maakt voor zichzelf en de medeverkeersdeelnemers. De ernstig elektrogevoeligen van rond de eeuwwisseling zijn al uitgevallen en durven geen auto meer te rijden.

De nieuwste auto’s zijn nog geavanceerder

Jaren later is de hoogfrequentie elektronica enorm uitgebreid. Uitbreidingen zoals een:
-intelligente navigatiesysteem. Een systeem wat de beste route berekent en het motormanagement aanpast om zuiniger te rijden. De bijhorende verkeersbordenlezer slaat meteen ook alle signaleringen op in het geheugen, zodat de geldende verkeersregels je bij de volgende rit al op voorhand kunnen worden meegedeeld.
-een boord camera die verbinding maakt met de smartphone en deze via wifi op Facebook of You Tube deelt;
-e-Call system. E-Call staat voor Emergency Call, ofwel noodoproep in het Nederlands. Het is een systeem dat als er een ongeluk gebeurt automatisch een oproep naar een alarmcentrale kan plaatsen;
-plug-and-play-apparaat dat aansluit op de OBDII ( On Board Diagnostics)-aansluiting onder het dashboard van de auto. Het haalt informatie op over o.a. de motorprestatie, motorproblemen, rijgedrag, brandstofefficiëntie en stuurt dit draadloos naar de slimme telefoon, slim apparaat of draagbaar apparaat.
-autolader. Een autolader voorziet de smartphone van nieuwe energie als je onderweg bent;
-dode-hoekcamera. Met 4 mini-camera’s of 4 ultrasoon sensoren die detecteren en waarschuwen via een oplichtend gevarendriehoekje op de zijspiegels. Ultrasoon sensoren zijn sensoren die werken met behulp van geluidsgolven op frequenties hoger dan waarneembaar voor het menselijk oor. Dit gaat om golven met een frequentie hoger dan 18 kHz tot 200 kHz.
-auto-bot. Een zelfdenkend computerprogramma dat in de OBD poort van de auto past en gegevens als brandstofverbruik, waar staat de auto geparkeerd of de dagelijkse route, in de cloud opslaat. Via de smartphone is dit dan weer uit te lezen.
-SensiBLE IoT Bluetooth Module. Een compact en slim draagbaar auto-apparaat om verbinding te hebben met de cloudserver. Het beschikt over een ingebouwde 4G LTE Wi-Fi hotspot, gyroscope, accelerometer en proximity sensors, GPS, Bluetooth LE, MicroSD, licht, microfoon, luidspreker en Alert (om een dringende melding te sturen naar iedereen op je contactlijst).
-Drivebot. Een Drivebot is een Fitbit voor de auto en houd de gezondheid de auto in de gaten. Stopt het apparaat in de auto en via Bluetooth wordt het verbonden met de smartphone om controle te geven over de motor, transmissie, remmen, airco, stuursysteem en batterij en tankbeurten. Het controleert ook de rijbeweging, stelt gegevens op en stelt voor wat te doen om meer te besparen op brandstofkosten.
-auto-zoeker om de geparkeerde auto terug te vinden. Of in het stopcontact of een klein, apparaatje zo klein als een munt die je in de auto laat liggen. Op de smartphone een appiclatie te downloaden en vind de auto altijd terug.
-1/2 Mile Driveway Alert. Dit apparaat waarschuwt d.m.v. een bewegingssensor wanneer een auto te dicht bij een object komt en stuurt een draadloos signaal.

Maar is dit alles goed voor eigen gezondheid?
De moderne snufjes van de auto zijn een verschrikking voor elektrogevoeligen(EHS’ers) en kunnen in de auto niet zijn. Ook onze Nederlandse wegen maken het moeilijk voor een elektrogevoelige waar bijna om de 400 meter een antennemast voor de mobiele communicatie staat, gateways voor het internet der dingen (IoT)en masten om de verkeersdrukte, files en reistijden te registreren in opdracht van De Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW). Hier wordt gebruik gemaakt van een systeem met draadloze sensoren (infrarood en Bluetooth-meetsystemen), draadloze communicatie (GPRS) en energievoorziening via zonnepanelen. Niet iedereen reageert hetzelfde gezien het feit dat er nu al elektrogevoeligen uitgeschakeld zijn maar voor iedereen geldt dat een mens kan leven omdat onze hersenen de natuurlijk elektromagnetische velden kunnen detecteren (de magnetieten). De natuurlijke elektromagnetische velden* van het aardmagnetische, zon, kosmische straling, licht en onweersontladingen zorgen hiervoor.
*Elektromagnetische velden of straling is de voortplanting door de ruimte van elektrische en magnetische trillingen. Die dus onzichtbaar, reukloos en reukloos zijn. Het aardmagnetisme is een natuurlijk elektromagnetisch veld en waarschijnlijk ontstaan door magnetische stoffen in de kern van de aarde en door de draaiing van de aarde om zichzelf en om de zon.

De moderne draadloze snufjes in onze auto’s maken eveneens gebruik van elektromagnetische velden. Van kunstmatige elektromagnetische velden of technische elektromagnetische velden. Velden gemaakt door mensen handen, eveneens onzichtbaar, reukloos en onhoorbaar. Deze velden botsen met de natuurlijke elektromagnetische velden en veranderen de kunstmatige elektromagnetische velden. De elektromagnetische velden die de mens nodig heeft om te leven. Wetenschappers waarschuwen dat dit de mens ziek zal maken, dat cellen veranderen in ons lichaam. We zijn niet gemaakt om tegen deze kunstmatige elektromagnetische velden te kunnen. Hoe meer dingen draadloos gaan hoe meer beschadigingen er in de menselijke cellen zullen optreden. Bij de een alleen eerder dan de ander.

Is de elektrische auto’s en kruisingen een oplossing?
Elektriciteit geeft eveneens elektromagnetische velden. De laagfrequente elektromagnetische velden of te wel ‘vuile stroom’. We spreken van een elektrisch wisselveld (of laagfrequente straling), wanneer er wisselspanningen ontstaan in de leidingen van de auto tijdens het schakelen, rijden en afremmen. Het mooie patroon van de 50 Hertz in gelijkmatige ronde boogjes, wordt veranderd in een blokpatroon. Dit blokpatroon heeft eveneens invloed op een organisme, op een mens. En ook de elektrische auto’s worden volgestopt met digitale draadloze snufjes waaronder:
-software-updates voor automatisch sturen – ‘autosteer’ geheten;
-een systeem wat geactiveerd als de snelheid onder de 20 km per uur komt en een waarschuwingsgeluid geeft voor voetgangers;
-een auto zonder chauffeur wanneer je de app op de smartphone activeert (toekomstmuziek).

6 manieren om de elektromagnetische velden te verminderen in de auto

Naast het feit dat een auto niet ziekmakend mag zijn en er bij mij weten geen auto meer te koop is zonder hoog frequente elektromagnetische velden de volgende tips:
1. Kies voor auto met minimale elektronica. De oudere auto’s zijn over het algemeen beter.
2.Vermijd auto’s met in gebouwde wifi of bluetooth gadgets.
3.Vermijd externe beheer systemen, houdt zelf de controle. Denk aan de op afstand bedienbare deurvergrendeling systemen. Vermijd dit gebruik of houd ze ver weg van je lichaam als je ze wel (moet) gebruiken.
4.zie af van het gebruik van GPS, mobiele of andere communicatie gadgets. Dit zijn bronnen van hoogfrequente radio straling.
5. Wees alert met het muzieksysteem. Hoe groter de luidsprekers des te krachtiger de elektromagnetische velden, vooral de magnetische velden. Om de blootstelling te minimaliseren plaats de luidsprekers achterin de auto.
6. LCD schermen in het dashboard. Deze vooral in het donker zeer heldere schermen, geven elektromagnetische velden. Naast de hoog frequente elektromagnetische velden geven ze ook blauw licht. Het probleem is dat dit licht de hersenen in de war brengt door ze te laten denken dat het dag is, zelfs als het midden in de nacht is. Als gevolg daarvan is dat de hersenen ophouden met het afgeven van het hormoon melatonie. Het natuurlijk hormoon dat slaap opwekt én het weerhoudt om in slaap te vallen. Dit is waarom experts aanraden om alle beeldschermen op z’n minst 2 uur vóór je gaat slapen uit te zetten. Ook dringt blauw licht verder door in het oog, waardoor het schade aan het netvlies kan veroorzaken. Oogproblemen die hier het gevolg van kan zijn, is: leeftijdsgebonden maculadegeneratie. Het centrale zicht wordt wazig, waardoor er moeite ontstaat met het herkennen van gezichten en met activiteiten zoals autorijden.

Medebron: https://www.facebook.com/beperkdestraling/