Over goed tien jaar zijn er geen nieuwe auto’s meer te koop die op benzine of diesel rijden. Dat staat in het klimaatplan van de Europese Unie. Waarom wil de EU dit? En wat betekent het plan voor mensen met een benzine- of dieselauto?

Alle elektrische auto’s hebben dan een elektromotor en een laadpunt; een elektrische installatie (batterij) die gebruik maakt van relatief hoge spanning en stroomsterkte. Wanneer de batterij van een elektrische auto leeg is, heb je een laadpunt nodig. Een laadpunt is een soort stopcontact voor de elektrische auto, aan de muur of op een paal en wanneer je het elektrisch voertuig (EV) aansluit op de laadpaal, wordt het accupakket in de auto opgeladen. Naast het trekken van kabels en het aansluiten van de laadpaal thuis, moeten er aanpassingen worden gemaakt in de meterkast. Er zijn drie soorten elektrische auto’s:
-er zijn auto’s die ‘volledig elektrisch’ zijn, ook wel BEV of Battery Electric Vehicle genoemd. Dergelijke auto’s hebben alleen een elektromotor. Een volledig elektrische auto kan met volle accu kan doorgaans een paar honderd kilometer rijden.
-er zijn ook elektrische auto’s met een ‘range extender’. Dergelijke auto’s hebben ook een kleine brandstofmotor aan boord voor het geval de accu leeg dreigt te raken. Die brandstofmotor drijft niet de wielen aan, maar laadt de accu bij.
-en er zijn ‘hybride’ auto’s. Een hybride auto gebruikt zowel een elektromotor als een brandstofmotor voor de aandrijving. Bij een ‘full hybride auto’ wordt de inzet van de verbrandingsmotor en de elektrische motor door de boord-computer afgestemd. De verbrandingsmotor zorgt ook voor het opladen van de accu. Populair zijn de plug-in hybrides. De accu van een plug-in hybride kan via het stopcontact worden opgeladen.

Geen benzine of diesel nodig.
De elektromotor gebruikt stroom uit de batterij die klein en licht is en je kunt hem op verschillende plekken in de auto kwijt (dus niet noodzakelijk onder de motorkap),
-er is geen vertraging zoals bij een brandstofmotor en een
-elektrische auto reageert direct en krachtig op het stroompedaal. Energie die vrijkomt tijdens het afremmen, wordt teruggevoerd naar de batterij. Dat wordt regeneratief remmen genoemd en draagt bij aan een spaarzaam verbruik,
-een elektromotor maakt nagenoeg geen geluid; je hoort alleen de banden en de rijwind, en
-een elektromotor stoot geen CO2 of andere gassen uit. Naar verwachting bespaart een elektrische auto over zijn hele leven ongeveer 60% CO2 ten opzichte van een benzineauto.

Geen warmte bron
Elektromotoren zijn erg efficiënt en daardoor ontstaat er bijna geen warmteontwikkeling. Nadelig in de winter is dan dat er is geen restwarmte beschikbaar is om de auto te verwarmen en er zal een andere warmtebron moeten komen. Fabrikanten kiezen dan ook steeds meer voor een warmtepomp: die functioneert ongeveer als een airco, maar dan omgekeerd.

Elektromagnetische velden/straling
Elektrische auto’s hebben allemaal een accu, een elektromotor en een omvormer* terwijl een deel ook een brandstofmotor heeft. Tijdens het opladen en tijdens het rijden ontstaan elektromagnetische velden/straling. Elektromagnetische straling is een combinatie van elektrische en magnetische velden die zich voortbewegen als golven. Deze straling kan variëren van laagfrequente golven (zoals die van elektriciteitskabels) tot hoogfrequente golven (zoals die van mobiele telefoons en wifi-signalen).

Er zijn drie soorten laadpalen:

-normale laadpalen,
-snellaadpalen en
-ultrasnellaadpalen.
Een normale laadpaal heeft een laadcapaciteit van 3,7 kilowatt (kW) tot 22 kW. Een snellaadpaal heeft een laadcapaciteit van 50 kW tot 150 kW en een ultrasnellaadpaal heeft een laadcapaciteit van 150 kW tot wel 350 kW.

Bij elektrische auto’s treden de hoogste veldsterkten op tijdens het laden. Maar terwijl elektrische auto’s op milieugebied vaak als een vooruitgang worden geprezen, zijn er zorgen die veel minder aandacht krijgen: de blootstelling aan elektromagnetische straling (EMF) en de mogelijke gevolgen voor de volksgezondheid. Elektromagnetische velden komen voor rond hoogspanningslijnen, antennes, elektrische apparaten, mobiele telefoons en huishoudelijke apparaten. In Nederland gelden regels voor elektromagnetische velden. Deze elektromagnetische velden mogen niet sterker zijn dan de limieten die zijn vastgelegd in die regels. Voor zover bekend zijn elektromagnetische velden niet gevaarlijk voor de gezondheid van mensen, maar wetenschappelijke organisaties doen nog onderzoek naar de effecten op de lange termijn.

Je kunt de blootstelling verminderen door tijdens het laden niet te lang dicht bij de auto en bij de laadkabels te zijn. Recent onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksinstellingen uit zeven verschillende landen, gecoördineerd door een onafhankelijk Noors onderzoeksbureau en gefinancierd door de EU, toont aan dat de blootstelling aan elektromagnetische velden bij auto’s met verbrandingsmotoren veel lager ligt dan bij de blootstellingslimieten van elektrische auto’ s: bij acht elektrische auto’s van verschillende merken is de sterkte van elektromagnetische velden gemeten. Bij de voeten was de sterkte van het magnetische veld ongeveer 20% van de blootstellingslimiet en bij het hoofd ongeveer 2% van de blootstellingslimiet.

*Een omvormer is een elektronisch apparaat dat een bepaalde spanning invoerspanning (b.v. 12 volt DC of 230 volt AC) naar een andere spanning kan omvormen. Een omvormer kan een gelijkspanning (DC) naar een wisselspanning (AC) omvormen, of een wisselspanning (AC) naar een wisselspanning (DC) met een andere frequentie, een transformator kan dit niet.

Tijdens dit proces, het omvormen, worden elektromagnetische velden gegenereerd en deze geven op hun beurt diverse problemen en diverse directe risico’s voor de gezondheid. Bij het opladen van een elektrische auto loop je een groter risico om blootgesteld te worden aan elektromagnetische straling. Sommige mensen ervaren gezondheidsklachten als zij in de buurt komen van bronnen die elektromagnetische velden produceren: hartpatiënten met een hartimplantaat in de vorm van een pacemaker of defibrillator (ICD) en Elektrohypersensitiviteit (EHS) of stralingsgevoeligheid. EHS is het verschijnsel dat mensen last hebben van elektromagnetische velden (EMV) waarbij zij specifieke gezondheidsproblemen ontwikkelen. Dit wordt “elektrogevoeligheid” genoemd(EHS). De klachten kunnen zo erg zijn dat normaal functioneren niet meer mogelijk is. Klachten als:
-neurologische problemen: slaapproblemen, hoofdpijn, geheugen en concentratieproblemen, leerstoornissen, duizeligheid, nervositeit, prikkelbaarheid, depressiviteit en vermoeidheid;
-cardiologisch problemen: hartkloppingen of ritmestoornissen en hoge bloeddruk;
-oorsuizingen (tinnitus), gevoel van druk in de oren;
-verslechtering zicht;
-verminderde vruchtbaarheid, miskramen en geboorteafwijkingen;
-hormonale verstoring van o.a. de productie van melatonine (slaaphormoon), serotonine (gelukshormoon) en andere hormonen;
-huidproblemen zoals uitslag, branderig gevoel(jeuk), roodheid, spier- en gewrichtspijn;
-schade aan het genetisch materiaal (DNA).
Het is een milieuaandoening waarvan veel mensen nog geen weet hebben, maar een half miljoen Nederlanders hebben er last van.

Onderzoek naar blootstelling
Naar de blootstelling aan elektromagnetische velden bij elektrische auto’s is nog amper onderzoek gedaan, omdat elektrische auto’s nog niet zo lang op de markt zijn. Omvormers zetten gelijkspanning om in wisselspanning en omgekeerd. Ook worden omvormers gebruikt die een gelijkspanning omzetten in een hogere of lagere gelijkspanning.

Het verschil tussen wisselspanning en gelijkspanning
De spanning bij wisselspanning veranderd steeds van richting en de elektronen lopen van de pluspool naar de minpool en van de minpool naar de pluspool. De stroom wisselt dus continu van richting. Hoe vaak dit binnen 1 seconde gebeurt, noem je de frequentie. In Europa wisselt de stroom 50 keer per seconde van richting en is de frequentie dus 50 Hertz.

Bij gelijkspanning lopen elektronen alleen van de pluspool naar de minpool; de stroom loopt dus altijd in dezelfde richting. De meeste elektrische apparaten en installaties werken op basis van gelijkspanning.
Alle mensen zijn gelijkwaardig en hebben dezelfde rechten. Dat is het uitgangspunt dat het College voor de Rechten van de Mens hanteert.

Er mag geen onderscheid worden gemaakt op grond van godsdienst/levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, afkomst, geslacht, zwangerschap, nationaliteit, seksuele gerichtheid, burgerlijke staat, handicap of chronische ziekte of leeftijd. Juist omdat het een nieuwe technologie is, is er geen gedegen en onafhankelijk onderzoek naar elektromagnetische velden en bekend is dat er mensen zijn die nu al reageren op deze elektromagnetische velden (3% van de wereldbevolking).

Voorzorgsmaatregelen
Bij het draadloos opladen (inductieladen) kun je door afstand te houden tot de auto de blootstelling verlagen. Want bij inductieladen kan de magnetische veldsterkte onder de auto hoger worden dan de blootstellingslimieten toestaan! Je kunt maatregelen nemen om te voorkomen dat mens en dier tijdens het laden ‘opgeladen’ worden.

Recent onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksinstellingen uit zeven verschillende landen, gecoördineerd door een onafhankelijk Noors onderzoeksbureau en gefinancierd door de EU, toont namelijk aan dat de blootstelling aan elektromagnetische velden hoger is dan bij auto’s met verbrandingsmotoren. Bij acht elektrische auto’s van verschillende merken is de sterkte van de elektromagnetische velden gemeten; bij de voeten was de sterkte van het magnetische veld ongeveer 20% van de toegestane blootstellingslimiet en bij het hoofd ongeveer 2% van de blootstellingslimiet.

De overstap naar elektrische voertuigen wordt zogenaamd gepresenteerd als een overwinning voor het milieu, maar de mogelijke gezondheidsrisico’s van elektromagnetische straling blijven onderbelicht.

Bronnen;
https://erikjansen.substack.com/p/elektromagnetische-straling-in-elektrische  https://www.engie.nl/over-ons/kennisbank/artikel/verbruik-elektrische-auto#/  https://www.jrseco.com/nl/problemen-met-icnirp-blootstellingslimieten-elektromagnetische-straling/   
https://stralingsleed.nl/blog/zet-niet-iedereen-in-ons-land-in-de-straling-er-zijn-mensen-die-dat-niet-kunnen-hebben/
Foto; https://charge24.nl/blog/2024/10/29/voordelen-van-laadpalen-thuis-voor-elektrische-autos/ https://wetenschap.infonu.nl/onderzoek/172745-de-natuurlijke-elektromagnetische-velden-worden-verstoord.html https://www.jrseco.com/wpcontent/uploads/SchooneveldH(2014)_Hinder_van_EMV_op_het_werk.pdf