Er zijn veel verschillende manieren om de elektrische auto op te laden. Een manier is de wallbox (aansluiting aan de muur): een stopcontact dat speciaal is ontworpen om een elektrisch voertuig op te laden. De andere manier is inductieladen oftewel draadloos opladen.
Draadloos
Ook is draadloos laden voor elektrische auto’s mogelijk. Het zou de laadpalen in het straatbeeld overbodig maken, evenals het fysiek aansluiten van een stekker. Je zou je auto simpelweg een parkeervak in kunnen rijden en daarna weglopen. De auto kan automatisch worden gedetecteerd, waarna met een communicatieverbinding wordt gemaakt en de laadsessie begint.
Hoe het werkt
In de grond zit een grote spoel onder een plaat, en onder de auto is ook een spoel gemonteerd. Stroom die door de spoel in de grond loopt wekt een magnetisch veld op. Dat magnetische veld wekt spanning op in de tweede spoel die zich onder de auto bevindt. Die spanning zorgt ervoor dat er ook stroom zal lopen in die tweede spoel, en na wat omvorming de accu oplaadt. Je rijdt dus met de ene spoel boven de andere, en de auto begint automatisch op te laden. Er mogen alleen geen metalen voorwerpen als blikjes tussen komen, want die worden heet.
Elektromagnetische velden of ook straling genoemd
Elektrische apparaten creëren elektromagnetische velden wanneer ze in gebruik zijn. Een elektromagnetisch veld ontstaat uit een elektrisch veld met loodrecht daarop een magnetisch veld. Sterke elektromagnetische velden kunnen bij kortdurende blootstelling lichamelijke reacties veroorzaken zegt onze Rijksoverheid*. Dit geldt ook voor elektrische wagens, tijdens het rijden en opladen.
*Het Kennisplatform Elektromagnetische Velden en Gezondheid gebruikt voor het begrip ‘elektromagnetische velden’ ook de woorden ‘elektromagnetische straling’ en ‘straling’.
Limieten voor de straling
Op basis van wetenschappelijk onderzoek zijn er limieten vastgelegd wat die straling betreft en de blootstelling aan straling in elektrische auto’s blijft onder de limieten, er is dus geen reden tot zorg, ‘zegt’ het overheidsorgaan Kennisplatform Elektromagnetische Velden. Nederland hanteert, net als de meeste andere Europese landen, de blootstellingslimieten van de ‘International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection’ (ICNIRP).
Limiet is niet toereikend
Kritische deskundigen stellen echter dat deze blootstellingslimieten niet toereikend zijn. Rijden in elektrische auto’s kan volgens hen leiden tot vermoeidheid, concentratieverlies, misselijkheid, duizeligheid en hoofdpijn.
Meetspecialist Cees van Doorn uit Steenwijkerland (eigenaar van een automobielbedrijf en aanhangwagencentrum in Scheerwolde, verbonden aan de branchevereniging Meetspecialisten Elektromagnetische Straling (VEMES) in Lisse, zegt hierover: ‘de hoeveelheid elektrosmog in elektrische auto’s is enorm’. VEMES doet onderzoek naar elektromagnetische invloeden en factoren die de gezondheid kunnen schaden. ‘Ik hoor steeds vaker van klanten dat ze gezondheidsklachten ondervinden in elektrische auto’s. Op dit moment ongeveer eens per veertien dagen. De klachten nemen in omvang en frequentie toe. Van collega’s hoor ik vergelijkbare verhalen. Het gaat bijvoorbeeld om vermoeidheid, concentratieverlies, slaperigheid, gapen, misselijkheid, duizeligheid, hoofdpijn, zwaar gevoel in het hoofd, tintelingen in ledematen, oprispingen, winderigheid, vaker moeten plassen. Zelf ervaar ik onder andere een verhoogde hartslag. Er gebeuren ook eenzijdige ongelukken doordat mensen achter het stuur langzaam wegzakken. De extreem dure modellen geven de meeste klachten’. Hybride auto’s* zijn zo mogelijk nog erger, omdat alleen het staal van de carrosserie al werkt als een kooi van Faraday (de metalen carrosserie werkt hier als een geleider van elektriciteit) maar ook het getinte glas waar veel auto’s tegenwoordig mee zijn uitgerust heeft dat effect. Dat is voorzien van een bepaalde coating die niet alleen licht, maar ook straling weerkaatst. Hoe donkerder de ruit, hoe groter dit effect is. Om toch verbinding te kunnen maken gaan mobiele technologieën als gevolg daarvan ook nog eens veel harder stralen’, aldus Van Doorn.
* Een hybride auto maakt gebruik van twee motoren: een verbrandingsmotor en een elektromotor. De verbrandingsmotor haalt benzine of diesel, uit de brandstoftank en een elektromotor draait op stroom uit de accu die in de auto zit.
Hoogfrequente velden
in elektrische auto’s worden zowel laagfrequente elektromagnetische velden (LFE) opgewekt door de spoelen in de motor, als ook hoogfrequente elektromagnetisch velden (HF-EMV). De HF-EMV vallen in het frequentiegebied van 100 kilohertz (KHz) tot 1 gigahertz (GHz) en zijn het gevolg van o.a. wifi, bluetooth en draadloze apparaten die de inzittenden bij zich dragen.
Woonbioloog Erik Leemkuil uit Bathmen stelt dat het klopt dat de waarden onder de officiële blootstellingsrichtlijnen blijven, ‘maar ze overschrijden ruimschoots de Standaard van de Bouwbiologische Meettechniek (SBM)’. De SBM is een door een team van Duitse experts, onder leiding van bouwbioloog Wolfgang Maes, in 1992 gepubliceerde richtlijn. De standaard is gebaseerd op vele duizenden huis- en werkplekonderzoeken en heeft een verband aangetoond tussen lichamelijke klachten en de diverse soorten elektromagnetische straling. Leemkuil: ‘die richtlijnen zijn opgesteld door de International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection (ICNIRP-2020). Een organisatie van veertien wetenschappers waarvan geen enkele een geneeskundige- of biologische achtergrond heeft. De onafhankelijkheid van deze wetenschappers staat sterk ter discussie. De ICNIRP-richtlijnen zijn vastgesteld aan de hand van een aantal modelberekeningen waarbij gekeken werd of er tijdens het bellen meer dan één graad opwarming van het hoofd zou optreden. Er is niet gekeken naar neurologische of andere biologische effecten. De SBM-richtlijn is beduidend realistischer’.
Realiteit
Leemkuil verrichtte begin dit jaar metingen in een rijdende elektrische BMW iX2. ‘Bij het rijden op constante snelheid was het elektrische veld bij de zitting en bij de voeten respectievelijk lager dan 1 en 2 Volt per meter (V/m). Het magnetische veld lag op die plekken tussen de 80 en 135 nanoTesla (nT). Bij het verhogen van de snelheid nam het elektrische veld licht toe. De waarden van het magnetisch veld stegen echter naar 600 bij de zitting en 880 nT bij de voeten. Het al dan niet ingeschakeld zijn van de stoelverwarming maakte eveneens een groot verschil in de sterkte van het magnetisch veld: variërend van 120 tot 640 nT*. Qua elektromagnetische velden heb ik zonder aanwezigheid van een mobiele telefoon een piekwaarde gemeten van 18.000 microWatt per vierkante meter (µW/m2). Toen er in de auto één mobiele telefoon werd geactiveerd, schoot die omhoog naar 564.000 µW/m2’.
Ervaring van een rijder; in sommige elektrische auto’ s zit ook stuurverwarming. Ik begon op een gegeven moment pijnscheuten te ervaren hierdoor. Toen ik het uitschakelde werd het beter. Ook ervoer ik opkomende hoofdpi
Volgens professor Jelte Bos, onderzoeker van bewegingsziekte en desoriëntatie bij TNO, maken elektrische en zelfrijdende auto’s ons sneller ziek dan verbrandingsmotoren. ‘Naar verwachting heeft straks 60 procent van de inzittenden last van wagenziekte doordat we tijdens het rijden naar bewegende kunstmatige beelden op een telefoon of tablet kijken’, schrijft hij op de TNO-website: van wagenziekte naar ‘cybersickness’ .
Meetspecialist Cees Van Doorn (lid van Vereniging Meetspecialisten Elektromagnetische Straling-VEMES) verwacht dat de straling in auto’s alleen maar verder zal toenemen. ‘De autobranche werkt namelijk gestaag aan de ontwikkeling van ‘connected cars’, die voorzien zijn van een Internet of Things-verbinding (IoT) waarmee deze auto’s continu contact zoeken met de omgeving. Ook liggen er plannen voor de aanleg van inductie-wegen waarop elektrische voertuigen zich al rijdend kunnen opladen’.
Bronnen:
https://deanderekrant.nl/nieuws/straling-in-elektrische-autos-gaat-gepaard-met-gezondheidsklachten-2024-12-03
https://www.stopumts.nl/doc.php/Artikelen/13032/Straling%20in%20elektrische%20a
https://stralingsleed.nl/blog/is-de-incirp-wel-neutraal-zet-niet-iedereen-in-de-straling/
Foto:https://www.carblogger.nl/draadloos-opladen-elektrische-auto-de-oplossing/
https://ceesvandoorn.com/autostralingsarm/
Reacties door Ria Luttikhold