
Er zijn steeds meer meldingen van (ernstige) gezondheidsklachten na het installeren van Wifi op school. Met wifi wordt er een draadloze verbinding gemaakt met het internet en andere apparaten in een lokaal netwerk, zonder gebruik van kabels. Wifi, of Wireless Fidelity, is een technologie die radiogolven gebruikt om gegevens te verzenden en ontvangen tussen apparaten en een router of access point. Dit draadloos gebruik bevestigt de waarschuwingen van veel onderzoekers en experts die stellen dat het niet verstandig is kinderen, dag in dag uit, aan deze vorm van straling bloot te stellen. De straling moet een halt toegeroepen worden want straling zoals uitgezonden door Wifi routers kan een directe negatieve impact hebben op het:
-geheugen,
-perceptie’*
-leerprestaties,
-energie,
-emoties,
-sociale vaardigheden,
-reactievermogen,
-motorieke functies,
-concentratie (vlugger afgeleid zijn, focussen op complexe en langdurige taken),
-hyperactiviteit (ADHD),
-en op de lange termijn effect een verhoogd risico op het ontstaan van kanker.
*Perceptie of waarneming is het proces van het verwerven, registreren, interpreteren, selecteren en ordenen van zintuiglijke informatie.
Het verschil tussen een gsm en een smartphone
Een gsm ook wel mobieltje in Nederland genoemd is een apparaat waarmee draadloos getelefoneerd kan worden met behulp van een netwerk van antennes. Een mobiele telefoon waarmee je kunt bellen en sms’ en met soms ook met een camera.
Een smartphone is een mobiele telefoon waarmee je niet enkel kan bellen en sms’ en, maar ook toegang tot het internet hebt zo dat je:
-apps kunt downloaden,
-dingen kunt opzoeken,
-foto’ s kunt maken.
Smartphone verbod
Een leerling die stiekem op TikTok kijkt, terwijl de docent differentievergelijkingen uitlegt was lange tijd een vertrouwd beeld in Europese klaslokalen. Maar steeds meer landen weren de smartphone uit de klas, zo ook in Nederland.
In Nederland
Mobiele telefoons, en ook tablets of smartwatches mogen sinds 2024 dan ook niet meer gebruikt worden in de klas.
Leraren zijn blij met het verbod op mobiele telefoons in de klas, blijkt uit een enquête die de Algemene Onderwijsbond (AOb) onder ongeveer 4200 leerkrachten heeft gehouden. Zij geven aan dat de landelijke richtlijn leiden tot:
-meer rust en concentratie in de klas,
-meer betrokkenheid van de leerlingen,
-betere vragen die worden gesteld,
-meer socialer gedrag van de leerlingen.
Mobielgebruik thuis
Daar waar in de 20e eeuw (1901/2000), het kind écht kind mocht zijn door;
-buiten te spelen,
-in bomen te klimmen,
-voorgelezen te worden,
-waar interacties voornamelijk face-to-face plaatsvonden en
-waar de simpelste dingen het grootste plezier verschaften,
is het in de 21ste eeuw; scrollen, swipen en appen geblazen en zitten kinderen al op jonge leeftijd uren per dag op hun mobiele telefoon! Ze spelen spelletjes op de smartwatch, doen TikTok-dansjes en sturen duizenden berichtjes naar ‘vriendjes’. Bovendien ‘zien ‘ ze wat er allemaal in de wereld gebeurt en dit kan veel druk op jonge kinderen geven. Een druk die kinderen voor het digitale tijdperk niet kenden. De kinderen van nu komen zo in ‘aanmerking’ met dingen waarvan ze de gevaren niet kunnen overzien en zijn voor criminelen een aantrekkelijke doelgroep, omdat deze kinderen onder de radar weten te blijven! Ook een veelgehoord argument is dat kinderen die veel op hun telefoon zitten veel minder bewegen, niet buiten spelen, maar urenlang op de bank of op bed liggen met de smartphone in hun hand. Vaak in een verkeerde houding, waardoor ze meer fysieke klachten kunnen krijgen en eveneens het slaapgedrag beïnvloed kan worden.
Wacht met smartphone gebruik
Volgens onderzoek van het EO-platform DIT vindt 79% van de Nederlanders het een goed idee om te wachten met een smartphone tot de brugklas, en 70% vindt dat er meer moet gebeuren om het smartphonegebruik onder jong volwassenen te ontmoedigen. Veel ouders geven daarnaast aan dat hun kinderen meer achter het scherm zitten dan dat ze zouden willen, maar dat ze het lastig vinden om dit te beperken. Ook uit onderzoek van DIT blijkt dat ouders zien dat door veelvuldig gebruik van de smartphone en social media hun kinderen moeite hebben met;
– concentratievermogen,
-een slaaptekort hebben,
-eenzaam zijn,
-mentale problemen* hebben
en pestgedrag vertonen.
*Mentale problemen als; stress, angst, depressieve gevoelens, slaapproblemen, concentratieproblemen en een verlies van focus. Het kan ook leiden tot een gevoel van isolatie en een grotere kans op een burn-out. In 2024 is ook zelfdoding doodsoorzaak nummer 1 onder jongeren tussen 10 en 20 jaar volgens 113.nl.
Bronnen:
https://brusselsenieuwe.nl/europese-scholen-bannen-smartphone-uit-de-klas-van-vrijbelijvende-regels-tot-strenge-maatregelen/
https://www.vosabb.nl/leraren-middelbare-scholen-blij-met-telefoonverbod/#:~:text=Leraren%20middelbare%20scholen%20blij%20met%20telefoonverbod%20%E2%80%93%20VO&text=Leraren%20die%20enthousiast%20zijn%20over,opletten%20en%20zich%20socialer%20gedragen
Foto; https://pixabay.com/nl/photos/jongen-kind-telefoon-roeping-1946347/
https://dit.eo.nl/artikel/kinderen-mobiele-telefoons-effecten-dit-is-tijs
https://www.113.nl/
Reacties door Ria Luttikhold