De introductie van mobiel breedbandinternet (5G) zal in 2022, in de Verenigde Staten leiden tot grote negatieve problemen voor de luchtvaart, is de verwachting van de grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen. De radiosignalen van de nieuwe 5G-masten die AT&T en Verizon aanzetten, zullen namelijk het radioverkeer aan boord storen. Om preciezer te zijn: de hoogtemeters in de vliegtuigen die werken via radiogolven, zullen veel last ondervinden van 5G dat deze week wordt gelanceerd in de VS. Die meters zijn cruciaal bij het landen en stijgen in slechte weersomstandigheden.

Geen bezwaar zegt de telecom
De telecomautoriteiten in de VS zien geen bezwaar, maar de luchtvaarttoezichthouders verwachten problemen door 5G. Na politieke druk hebben de telecombedrijven de vernieuwde zendmasten nog niet aan maar wel in week 3 van januari 2022.

Maar Amerikaanse luchtvaartbedrijven vrezen voor ‘massale verstoringen’ door 5G
Tien Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hebben een brandbrief gestuurd, omdat ze vrezen dat de uitrol van het 5G-netwerk voor problemen zal zorgen.

Onveilige situaties
Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen vrezen voor onveilige situaties vanwege de uitrol van het 5G-netwerk op de grond en in de ruimte (5G satellieten). Directeuren van luchtvaartbedrijven vrezen dat de 5G-signalen voor „chaos” en „massale verstoringen” in het vliegverkeer zullen zorgen, zo niet nog erger. Dat staat in een brandbrief, die dinsdag 18-1-‘22 is ondertekend door tien directeuren, onder wie die van United Airlines en Delta Air Lines.

Woensdag 19-1-’22 hebben de bedrijven AT&T en Verizon, 5G in de VS geïntroduceerd, nadat het twee weken is uitgesteld.

De draadloze providers hebben hun nieuwste 5G-service gebouwd met behulp van radiosignalen waar de luchtvaartmaatschappij bang voor is dat ze botsen met apparaten die piloten gebruiken om vliegtuigen te laten landen. De apparaten, de radiohoogtemeters, meten hoe ver boven de grond een vliegtuig is als het wil landen. Wanneer piloten landen, vertrouwen ze op de apparatuur om hen veilig naar de startbaan te leiden. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA* (Federal Aviation Administration) liet als voorbeeld weten dat motor- en remsystemen van een Boeing 787 mogelijk niet overschakelen op de landingsinstellingen. Het toestel kan daardoor niet stoppen op de landingsbaan.

* De Federal Aviation Administration of kortweg FAA, is het bureau van de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten. Het bureau valt onder het Amerikaanse ministerie van Transport en is bevoegd om in de Verenigde Staten alles te reguleren dat met de burgerluchtvaart te maken heeft.

Weg van landings- en startbaan
Het 5G-netwerk zou volgens de bedrijven verder dan één mijl (ongeveer 1,6 kilometer) van de belangrijkste start- en landingsbanen van de luchthavens moeten worden uitgerold. De luchtvaartbedrijven vrezen anders dat de 5G-signalen de technologie aan boord kunnen verstoren. Het gaat volgens de organisaties bijvoorbeeld om apparatuur die piloten gebruiken om de afstand te berekenen bij landingen met beperkt zicht.

Niet naar Amerika
Verschillende vliegtuigmaatschappijen schorten daarom hun vluchten naar Amerikaanse luchthavens op, zoals: Emirates (Dubai), ANA (Japan), Japan Airline (Japanse Nationale luchtvaartmaatschappij) en Air India (India).

Frequenties
Het gaat om frequenties in het gebied van 3,7 tot 3,98 gigahertz (GHz), die in de Verenigde Staten zijn aangewezen als band waarbinnen de aanbieders van mobiele telefonie digitale diensten mogen aanbieden. De vliegtuigbouwers stellen dat het gebruik van deze frequenties voor deze toepassingen een ernstige verstoring gaat geven op cruciale apparatuur in de vliegtuigen.

Want de frequenties van 5G interfereren* met de radiohoogtemeter in het vliegtuig
Zowel fabrikanten als luchtvaartregelgevers hebben hun bezorgdheid geuit over de 5G-signalen die interfereren met radiohoogtemeters** in vliegtuigen. De instrumenten in de vliegtuigen werken door radiosignalen in de 4,2 tot 44 gigahertz (GHz) naar de grond te sturen en te luisteren naar een antwoord. Om het signaal te meten die het nodig heeft om terug te keren naar de sensor, kan het vliegtuig de hoogte boven de grond berekenen en veilig landen. In de Verenigde Arabische Emiraten is echter gekozen om draadloos gebruik te maken van de frequentieband 24,25 GHz tot 27.5 GHz; verder verwijderd van de frequenties die vliegtuigen hanteren, en niet met elkaar interfereren. Van de frequenties van 3,7 tot 4,2 GHz, vreest de FAA (Federal Aviation Administration) van dat ze te dicht bij de frequenties liggen die worden gebruikt door de vliegtuigapparatuur (4,2 tot 44 GHz) en daarom de communicatie met radiohoogtemeters op de grond in de war brengt met alle gevolgen van dien.

* Interferentie (letterlijk storing) is de samen- of tegenwerking van verscheidene golven op dezelfde tijd en plaats. De frequenties van de hoogtemeters in vliegtuigen en de frequenties van 5G kunnen een storing geven.

**Radiohoogtemeters geven piloten een nauwkeurigere aflezing dan barometrische hoogtemeters, die afhankelijk zijn van luchtdruk.

Lager vermogen
Verizon en AT&T (twee bekende namen in de mobiele industrie) hebben aangeboden om hun 5G-apparatuur gedurende zes maanden op een lager vermogen dan normaal te laten draaien om de bezorgdheid weg te nemen dat vliegtuigen door hun signalen zouden kunnen worden beïnvloed. Ze zeiden ook dat ze de sterkte van 5G-signalen rond luchthavens verder zullen verminderen, vergelijkbaar met wat de luchtvaartmaatschappijen deden om de bezorgdheid in Frankrijk weg te nemen.

“De FAA bedankt AT&T en Verizon voor hun instemming met een vrijwillige vertraging en voor hun voorgestelde maatregelen”, zei Matthew Lehner, een woordvoerder van het bureau, in een verklaring. “We kijken ernaar uit om de extra tijd en ruimte te gebruiken om de vluchtverstoringen die gepaard gaan met deze 5G-implementatie te verminderen.”

Maar als deze hoge frequentie zo veel invloed hebben op kwetsbare apparaten wat doet het dan met de mens, flora en fauna? Hier is geen onderzoek naar geweest!

Bronnen:
https://www.nytimes.com/2022/01/03/technology/verizon-att-5g-delay-airline-safety.html
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/18/amerikaanse-luchtvaartbedrijven-vrezen-voor-massale-verstoringen-vanwege-5g-a4080828
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/18/amerikaanse-luchtvaartbedrijven-vrezen-voor-massale-verstoringen-vanwege-5g-a4080828
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetische_interferentie
https://www.agconnect.nl/artikel/5g-stoort-hoogtemeter-van-airbus-en-boeing
https://stralingsleed.nl/blog/bezorgdheid-vliegtuigfabrikanten-over-5g-stoort-5g-de-hoogtemeter/
https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/artikel/5281848/luchtvaart-vs-vrees-5g-vertraging-veiligheid