Laat storing niet leiden tot ongelukken.

Vliegtuigfabrikanten zeggen dat ze willen evalueren of de 5G-signalen van invloed kunnen zijn op vliegveiligheidsapparatuur en dan met name de interferentie * van 5G met de radiohoogtemeters.

* Interferentie (letterlijk storing) is de samen- of tegenwerking van verscheidene golven (een zich ruimtelijk voortplantende verandering verstoring of trilling op dezelfde tijd en plaats).

De lucht- en ruimtevaartreuzen in Amerika waarschuwen 21-12-2021 dat de Amerikaanse luchtvaartindustrie “zorgen” heeft over de mogelijke interferentie van 5G-netwerken met vitale vliegveiligheidsapparatuur. De interventie verhoogt de druk op Amerikaanse regelgevers in een geschil tussen luchtvaartmaatschappijen en mobiele operators over de introductie van de snelle mobiele breedbandtechnologie van 5G in de VS.

Zorgen om het gebruik van 5G
De zorgen van de luchtvaartmaatschappijen betreffen de implementatie van 5G in de vliegtuigen. Hoe gaan de hoogtemeters reageren? Is er interferentie mogelijk? Grootschalig verongelukken van vliegtuigen? De FAA (Federal Aviation Administration) waarschuwt dat bepaalde 5G-signalen ernstige interferentie kunnen veroorzaken met commerciële vliegtuigen met veel passagiers. Signalen kunnen serieus interfereren met vliegtuigen en de draadloze apparatuur voor 5G kan interferentie veroorzaken, die de instrumenten van slag maken met alle gevolgen van dien.

Interferentie
Interferentie is natuurkundig gezien het samen- of tegenwerken van golven (frequenties) op dezelfde plaats en tijd. Luchtvaartexperts zeggen dat sommige frequenties die voor 5G worden gebruikt, kunnen interfereren met radarhoogtemeters* in de cockpit, die de afstand tussen vliegtuigen en de grond meten.

 *De radarhoogtemeter maakt gebruik van radar. De radarhoogtemeter wordt in de commerciële luchtvaart onder andere gebruikt tijdens de automatische landing.

De frequenties van de hoogtemeter
De hoogtemeter is een barometer die, in plaats van luchtdruk, de hoogte boven grond aanwijst.  Die hoogtemeters zenden een signaal uit naar de grond in de band tussen 4,2 en 4,4 gigahertz (GHz). Radarpulsen worden naar de grond verzonden door een antenne die onder de romp van een vliegtuig is gemonteerd. Een deel van deze signalen worden teruggekaatst door het terrein en door het vliegtuig ontvangen. Uit het tijdverschil tussen uitzenden en ontvangen (gedeeld door twee) wordt de afstand tot de grond bepaald. De vliegtuigbouwers stellen echter dat het gebruik van deze frequenties voor deze toepassingen een ernstige verstoring gaat geven op cruciale apparatuur in de vliegtuigen, op de hoogtemeters, wanneer 5G operationeel wordt.

Zorgen
Zowel de fabrikanten alsook de luchtvaartregelgevers hebben hun bezorgdheid geuit over C-band* en de 5G-signalen die interfereren met radiohoogtemeters op commerciële vliegtuigen. De instrumenten in de cockpit werken op radiosignalen in de 4,2-4,4 GHz-band. De luchtvaartindustrie maakt zich nu ernstige zorgen over de mogelijkheid dat 5G-signalen die berekeningen verstoren met een scenario wat niet mag gebeuren.  Als de FCC het gebruik van de C-band door mobiele luchtvaartmaatschappijen toestaat, beweert de luchtvaartindustrie dat tien- of honderdduizenden vluchten te maken kunnen krijgen met vertragingen, omleidingen, annuleringen of het ergste scenario.

* De C-band is een aanduiding door het Institute of Electrical and Electronics (IEEE) voor een deel van het elektromagnetische spectrum in het microgolfbereik van frequenties variërend van 4,0 tot 8,0 gigahertz (GHz). 

In Nederland
In Nederland speelt dit probleem nog niet omdat hier voor de 5G-communicatie in de C-band frequenties nog rond de 3,5 GHz zijn aangewezen. Die signalen storen niet in de band waarin de vliegtuigen hun hoogte bepalen. In Nederland vindt de veiling van die band voor 5G  pas plaats wanneer de inlichtingendienst, die gebruik maken van de satellietschotels in het Friese Burum, een andere plek heeft gevonden (die uiterlijk in september 2022 weg moeten zijn uit Burum).

Burum
Want voor 5G zijn verschillende nieuwe frequenties nodig, zoals die in de 3,5 Gigahertz band. Een deel daarvan is echter op dit moment al in gebruik bij o.a. het interceptiestation (grondstation Inlichtingendiensten) voor satellietcommunicatie, welke staat in het Friese Burum. Het satellietstation in Burum, ook wel Station 12 genoemd, is een afluisterpark en wordt gebruikt om satellietcommunicatie te onderscheppen voor de inlichtingendiensten AIVD en MIVD en de KPN, die het verhuurd aan Inmarsat. Inmarsat zet zich in voor het leveren van levensreddende satellietdiensten voor veiligheid en nood aan zeevarenden over de hele wereld).  Op zijn beurt heeft Inmarsat weer een deel onderverhuurd aan Castor Networks (een toonaangevende leverancier van satelliet-internet diensten). De schotels maken gebruik van dezelfde frequentie (de 3,5 GHz-band) als het 5G-netwerk, dit park kan het snelle telecommunicatienetwerk voor consumenten in de weg staan. Er staan opgeteld rond de veertig schotels. Inmarsat, opgericht in 1979 door de Britse International Maritime Organization heeft als doel was om schepen constant in verbinding te laten staan met de kustwacht. Op zijn beurt heeft Inmarsat weer een deel onderverhuurd aan Castor Networks: een satellietdienstverlener en teleport*-operator die bieden satellietdiensten aan bedrijven die actief zijn in de mijnbouw, maritieme en energie-industrie, aan NGO’s (niet-gouvernementele organisatie) én overheden.

Dit satellietstation vindt overigens wél storing van het huidige gebruik van de 3,5 GHz-band voorde (nog niet officiële) 5G-communicatie.

* Teleportoperators zijn niet langer louter aanbieders van basisdiensten voor downlinking (de communicatie van een satelliet naar de grond) en uplinking(de communicatie van de grond naar een satelliet) maar o.a. ook glasvezelinfrastructuur.

Samenwerking
Experts van de Amerikaanse telecom én luchtvaart gaan samenwerken om de mogelijke gevaren van 5G-netwerken voor de luchtvaartindustrie in kaart te brengen is 23 december 2021 besloten. Luchtvaart maatschappijen zijn bang voor 5G vanwege de besturing van hun vliegtuigen. En telecom experts bestrijden die angst en beweren dat er niets van klopt. En dus moeten beide partijen samen gaan praten en meten en vergelijken en samen de testen doen en naar de resultaten kijken die van belang zijn voor die vliegtuigen.

Ze gaan onderling gegevens delen
Dat maakten vertegenwoordigers van de telecomsector en de Amerikaanse luchtvaartbrancheverenigingen Aerospace Industries Association en Airlines for America woensdag 22 dec. 2021, bekend.

Dat het voor piloten ook geen veilige plek meer is blijkt uit het volgende bericht van 12-12-’21: veel-meer-overlijdens-bij-piloten-dan-voorgaande-jaren: https://apokalypsnu.nl/2021/12/12/veel-meer-overlijdens-bij-piloten-dan-voorgaande-jaren-commonsensetv/

Bronnen
https://arstechnica.com/tech-policy/2021/12/boeing-airbus-wade-into-5g-scuffle-ask-biden-admin-to-delay-rollout/
https://hitechglitz.com/dutch/verizon-en-att-vertragen-de-uitrol-van-5g-vanwege-zorgen-van-de-faa/
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5276389/luchtvaart-en-telecomsector-vs-willen-5g-geschil-oplossen
https://www.nederlandseluchtvaart.nl/forums/showthread.php?5097-Hoogtemeter
https://www.agconnect.nl/artikel/5g-stoort-hoogtemeter-van-airbus-en-boeing
https://www.nu.nl/tech/6174708/experts-vs-gaan-mogelijke-gevaren-van-5g-voor-luchtvaart-in-kaart-brengen.html#coral_talk_wrapper
Foto cockpit; https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/artikel/4299886/de-toekomst-een-piloot-de-cockpit-en-een-op-de-grond
https://lc.nl/friesland/Spionage-oren-voor-september-2022-weg-uit-Burum-Baudet-komt-geen-stap-verder-bij-minister-25325005.html