
Een elektrische auto
Een elektrische auto (VE of volledig elektrisch) is een personenauto of bedrijfswagen die geen verbrandingsmotor, zoals in een benzine- of dieselauto maar waarbij de wielen worden aangedreven door middel van een elektromotor. Om deze elektromotor aan te drijven haalt het voertuig stroom uit de accu die vaak op de bodem van het voertuig is gemonteerd. De accu wordt opgeladen met of een stekker (stekkerauto’s) óf door inductieladen. Bij inductieladen wordt de elektriciteit niet via een kabel getransporteerd, maar met behulp van een magnetisch veld. Dat veld wordt ontwikkeld tussen twee magnetische spoelen, waarvan één in de auto en één in het laadplatform (de grond) is geplaatst.
Straling in elektrische auto’ s
Elektrische wagens geven elektromagnetische straling af tijdens het rijden en opladen.
Blootstelling aan straling in elektrische auto’s blijft onder de limieten en is er geen reden tot zorg, als we het Kennisplatform Elektromagnetische Velden moeten geloven, een overheidsinstantie die zich bezighoudt met straling. Aan de basis van deze opvatting ligt echter een tien jaar oud, door de EU gefinancierd onderzoek. Kritische deskundigen stellen nu dat deze blootstellingslimieten niet toereikend zijn.
Hoe het internet in de auto ‘werkt’
Internetverbinding in de auto gaat via Wifi (Wireless Fidelity). De meeste moderne auto’s hebben alleen een simkaart nodig om de wifi te gebruiken in de auto. Deze simkaart plaats je dan in een speciale simkaart-sleuf. Vervolgens heb je toegang tot internet. Je hoeft echter niet de nieuwste auto te hebben om wifi in de auto te kunnen gebruiken. Andere mogelijkheden zijn het gebruik van een mobiele hotspot of speciale wifi adapter en met een Mifi router kun je een wifi-hotspot opzetten waar 15 tot 20 mensen verbinding hebben met het mobiele netwerk. Je hebt daarnaast ook altijd een simkaart nodig want zonder simkaart geen internetverbinding.
Onderzoek van VEMES (Vereniging van Meetspecialisten Elektromagnetische Straling)
VEMES-leden stellen objectief en onafhankelijk vast dat elektromagnetische invloeden en factoren de gezondheid kunnen schaden. Meetspecialist Cees van Doorn van Autostralingsarm.nl zegt hierover: ‘de hoeveelheid elektrosmog in elektrische auto’s is enorm’. Ik hoor steeds vaker van klanten dat ze gezondheidsklachten ondervinden in elektrische auto’s. Het gaat bijvoorbeeld om vermoeidheid, concentratieverlies, slaperigheid, gapen, misselijkheid, duizeligheid, hoofdpijn, zwaar gevoel in het hoofd, tintelingen in ledematen, oprispingen, winderigheid, vaker moeten plassen en een verhoogde hartslag. Er gebeuren eenzijdige ongelukken doordat mensen achter het stuur langzaam wegzakken. De modellen met getint glas waar veel auto’s tegenwoordig mee zijn uitgerust, geven in combinatie met alle draadloos, klachten. Dat is omdat het glas voorzien is van een bepaalde coating die de straling weerkaatst, de auto in. Hoe donkerder de ruit, hoe groter dit effect is.’, aldus Van Doorn.
Bouwbiologische Meettechniek (SBM) versus Non-Ionizing Radiation Protection (ICNIRP)
Woonbioloog Erik Leemkuil uit Bathmen stelt dat het klopt dat de waarden onder de officiële blootstellingsrichtlijnen blijven, ‘maar ze overschrijden ruimschoots de Standaard van de Bouwbiologische Meettechniek (SBM)’. De SBM is een, door een team van Duitse experts onder leiding van bouwbioloog Wolfgang Maes, in 1992 gepubliceerde richtlijn. De standaard is gebaseerd op vele duizenden huis- en werkplekonderzoeken en heeft een verband aangetoond tussen lichamelijke klachten en de diverse soorten elektromagnetische straling van alle draadloos. Leemkuil: “De richtlijnen waar Nederland zich op baseert zijn opgesteld door de International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection (ICNIRP). Een organisatie van veertien wetenschappers waarvan geen enkele een geneeskundige- of biologische achtergrond heeft. De onafhankelijkheid van deze wetenschappers staat sterk ter discussie. De ICNIRP-richtlijnen zijn vastgesteld aan de hand van een aantal modelberekeningen waarbij gekeken werd of er tijdens het bellen meer dan één graad opwarming van het hoofd zou optreden (het thermisch effect). Er is niet gekeken naar de biologische effecten. De SBM-richtlijn is beduidend realistischer.” Normen van het ICNIRP waar kritische deskundigen dus van stellen dat de blootstellingslimieten niet toereikend zijn. Dat de elektromagnetische straling (EMF) die de draadloze technieken in een auto produceren schadelijk zijn voor de gezondheid, vooral een elektrische auto. Dat in de moderne elektrische auto’ s, de elektromagnetische straling enorm is!
Volgens professor Jelte Bos, onderzoeker van bewegingsziekte en desoriëntatie bij TNO, maken elektrische en zelfrijdende auto’s ons sneller ziek dan verbrandingsmotoren. “Naar verwachting heeft straks 60 procent van de inzittenden last van wagenziekte doordat we tijdens het rijden naar bewegende kunstmatige beelden op een telefoon of tablet kijken”, schrijft hij in het bericht: van wagenziekte naar ‘cybersickness’ op de TNO-website.
Meetspecialist Van Doorn verwacht dat de straling in auto’s alleen maar verder zal toenemen. ‘De autobranche werkt namelijk gestaag aan de ontwikkeling van ‘connected cars’, die voorzien zijn van een Internet of Things-verbinding (IoT) waarmee deze auto’s continu contact zoeken met de omgeving. Ook liggen er plannen voor de aanleg van inductie-wegen waarop elektrische voertuigen zich al rijdend kunnen opladen’.
Bronnen;
https://www.stopumts.nl/doc.php/Artikelen/13032/Straling%20in%20elektrische%20a
https://stralingsleed.nl/blog/blootstellingsnormen-icnirp-ongepast-betere-bescherming-van-burgers-tegen-straling-gezocht/
https://vemes.nl/ons-verhaal/
Foto; https://www.car-essentials.nl/cdn/shop/files/AppleCarPlayscherm_47.png?v=1721934911&width=713
Reacties door Ria Luttikhold