Met brillen voor augmented reality (AR), virtual reality (VR) en mixed reality (MR) kan een virtueel gecreëerde wereld geproduceerd worden. Een niet bestaande realiteit.

Nog niet zolang geleden werd een bril bedoeld om het zicht te corrigeren of om de ogen tegen de zon te beschermen, de zonnebril. Slimme brillen (smart glasses) van nu kunnen muziek afspelen, gegevens over je gezondheid verstrekken, navigeren wanneer je op reis bent en meldingen van je smartphone ontvangen. Met andere slimme brillen ga je naar een andere (computergesimuleerde) omgeving. Met brillen voor;
1; augmented reality (AR);
2; virtual reality (VR);
3; mixed reality (MR).

Onmodieus
Brillen waar de mens nog geen tien jaar geleden niet naar omkeek, laat staan wilde dragen. Lelijke dikke donkere brillen door de ingebouwde techniek zoals: camera’s, microfoons, gps, bluetooth en wifi. De bril is groot en log door alle technieken. Kortom een bril die weinig met schoonheid te maken heeft.

Ad. A; wat is augmented reality?
Bij augmented reality (‘aangevulde realiteit’) worden digitale elementen aan de werkelijkheid toegevoegd. Met AR wordt als het ware een digitaal beeld over het ‘echte’ beeld heen gelegd. AR verbindt de virtuele wereld met de echte wereld. AR visualiseert 3D-modellen in de bestaande wereld. Computer-gegenereerde visualisaties worden als een virtuele laag op de werkelijkheid geprojecteerd. Augmented reality kan op verschillende manieren geprojecteerd worden namelijk via een smartphone of via een aangevulde realiteitsbril welke draait op een computerprogramma.

Wat zijn de toepassingen van augmented reality?
Met apps zie je AR terug in o.a. spellen zoals Super Mario Bros. Of woonwinkels zoals IKEA spelen handig in op de mogelijkheden van AR. Zo kun je bijvoorbeeld met de IKEA app kijken of die bank die je op het oog hebt wel bij jouw inrichting past. Ook binnen het bedrijfsleven kan AR worden toegepast, zoals bij het geven van instructies aan nieuwe medewerkers. Of een app waarmee je het parkeren van de auto kunt oefenen, zonder dus krassen aan de auto te krijgen.

                                                                             VR-bril
Ad. B; wat is virtual reallity
Virtual reality, ook wel virtuele werkelijkheid genoemd, is een computertechniek waarbij een realistische situatie wordt nagebootst in een gesimuleerde omgeving. Om deze situatie te ervaren, moet je een speciale virtual reality-bril of head-mounted display (HMD) opzetten.  De vr-bril bevat een scherm en sluit het zicht op de buitenwereld van de gebruiker af. Het scherm is in tweeën verdeeld tussen de ogen van de gebruiker. Hierdoor ontstaat een stereoscopisch 3D-effect, wat het gevoel van diepte nabootst. Door zoveel mogelijk zintuigen te prikkelen, zoals zien en horen komt de gebruiker tot een kunstmatig gecreëerde wereld.

Hoe werkt virtual reality?
Virtual reality geeft je het gevoel dat je fysiek in een andere (virtuele) wereld bent. Om te bepalen hoe je beweegt en de activiteiten in een virtuele omgeving bij te houden, maken VR brillen gebruik van gyroscopische sensoren, versnellers en magnetometers. Als je je hoofd draait, draait de wereld met je mee. Virtual reality brillen zijn vaak 3DoF of 6DoF (Degrees of Freedom). Met 3DoF (DesOriëntatieFactor) is het mogelijk om draaibewegingen te volgen, dus omhoog of omlaag en naar links of rechts. Met 6DoF kun je én rondkijken én rondlopen in de echte wereld. Door een koppeling tussen de fiets en de vr-bril kunnen gebruikers sporten en tegelijkertijd virtueel de wereld rond fietsen.

                                                                                   MR-bril
Ad. 3; wat is mixed reality?
Mixed reality (MR) is de techniek die de grens tussen de fysieke wereld en de virtuele wereld laat vervagen. De omgeving en alles wat zich daarin bevindt wordt in kaart gebracht. Vervolgens worden digitale objecten in de omgeving geprojecteerd. Deze digitale objecten zijn niet alleen interactief met de omgeving, maar ook met elkaar. Met een MR-bril als de Hololens of Magic Leap heeft de gebruiker bovendien zijn handen vrij. Mixed reality geeft 100% digitale objecten weer in de echte wereld waarmee gebruikers interactie kunnen hebben. Mixed reality is dus een mix van virtual reality (VR) en augmented reality (AR).

Toepassen
Het inzetten van MR moet bijdragen bij aan het verbeteren van de bedrijfsprocessen op het gebied van prototyping, maintenance & support, procesoptimalisatie, training & educatie en marketing & sales. Dat maakt MR ook bijvoorbeeld geschikt om medewerkers op te leiden of in te werken, zodat geen dikke handboeken meer nodig. Een team van 12 digitale specialisten (Total Reality) heeft een techniek ontwikkeld die zorgt voor een koppeling tussen eigen hardware en de virtuele omgeving (de Virtual, Augmented & Mixed Reality).

Eerst gebruiken dan pas evalueren?
Het supersnelle nieuwe 5G netwerk zoals bedoeld wordt de komende tijd in Nederland uitgerold. Supersnel internet betekent dat er enorm veel nieuwe kansen ontstaan. Games die AR gebruiken, worden naar een heel ander niveau getild met 5G. De mogelijkheid van interactie tussen verschillende spelers en apparaten wordt ongekend met 5G. Hoe dit zich exact zal ontwikkelen is nog afwachten, maar dat er ontwikkelingen plaats gaan vinden is een zekerheid, is te lezen. Dus eerst gebruiken en dan pas evalueren? Dit hoort andersom te gaan: eerst onderzoek en dan pas beslissen of het gebruikt gaat worden!

Rekening houden met de gezondheid?
De ideeën voor al deze nieuwe toepassingen zijn al ver uitgewerkt en staan op het punt van gebruiken (uitgezonderd de testlocaties), Maar is hier wel rekening gehouden met de gezondheid van mensen? Of is het alleen economisch gezien dat 5G, hiervoor nodig? Dat er niet naar de gezondheid is gekeken en dat 5G hiervoor erg veel nadelen geeft? Dat de wens de vader van de gedachte is en niet verder is gekeken? Want inmiddels is duidelijk dat meer dan duizenden wetenschappelijke studies waarschuwen voor 5G. Dat de rapporten (o.a. the Bio Initiative Report, het Reflex Report en de recente NTP report) opgesteld door wetenschappers die niet in dienst zijn van de Telecom, laten zien dat langdurige blootstelling aan elektromagnetische velden, aan deze techniek op den duur kan leiden tot onder andere:
-tumoren in de hersenen en geslachtsdelen;
-onvruchtbaarheid;
-verminking van de spermacellen en DNA;
-diabetes;
-autisme;
-leer- en geheugenstoornissen;
-ADHD;
-depressie;
-alzheimer.

Dat 5G anders gaat werken dan de vorige technieken? Dat bij 2G en 3G mensen de pech hadden om in de nabijheid van een antennemast te wonen en hierop lichamelijk reageerden en dat nu iedereen in de nabijheid van een mast (small cell) komt te wonen? Dus iedereen gaat reageren hierop en iedereen krijgt zuurstofgebrek: https://stralingsleed.nl/blog/zuurstof-tekort-door-een-steeds-grotere-bandbreedte/ ?

Bronnen:
Foto en tekst: https://5gontwikkelingen.nl/mogelijkheden/augmented-reality/
https://stralingsleed.nl/blog/het-gigantische-stroomverbruik-van-5g/
https://www.smartbril.info/wat_is_een_mixed_reality_bril.html
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5259864/magic-leap-ar-augmented-reality-slimme-bril
Foto VR bril: https://123fun.nl/virtual-reality-huren/vr-bril
Foto MR-bril; https://www.totalreality.nl/wat-is-mixed-reality/
https://holistik.nl/5g-gezondheid-schadelijk-straling/